Vrijdag 27 juni

Na een hele week zon begon onze eerste vakantiedag met regen. Dat hadden we niet besteld. Gelukkig klaarde het na het ontbijt op en konden we even na negenen alles droog in de aanhanger leggen. Van te voren hadden we al even gekeken hoe we wilde rijden omdat de navigatie ons vorige week niet langs de mooiste stukken stuurde. Gelukkig zagen we thuis al dat er een geplande brug tijdelijk weg was en konden we onze route aanpassen. Dit keer niet via Kudelstaart maar Nieuwveen. Een mooie route die we nog niet eerder gereden hadden. Het is onderweg helemaal droog gebleven en het was ook helemaal niet koud. Alles bij elkaar was de rit maar 109 kilometer en we waren dan ook om half 1 al op de camping. Ook tijdens het opzetten van de tent was het nog droog en we trokken hierna dan ook onze korte broeken aan. Dit was misschien iets te positief want toen we de tarp op wilden gaan zetten begon het dan toch even te regenen en zelf te onweren. Maar dit duurde niet lang en hierna brak de zon weer door. Erik had thuis al een puzzel opgelost voor een cache. Deze bleek zo'n 800 meter van de tent te liggen en dus gingen we op pad. Je loopt vanaf de camping direct het bos in. De cache zelf was mooi gemaakt en snel gevonden Erik had goed gepuzzeld. Met een extra rondje weer terug naar de tent. Later nog een klein buitje gehad maar toen stond de tarp al en zaten we droog. 's Avonds lekker gebbqued en nog een vuurtje gestookt er ligt bij de kampvuurplaats hout zat.

Zaterdag 28 juni

Een perfecte vakantiedag. Omdat we 's avonds lekker vroeg waren gaan slapen waren we 's ochtends ook weer lekker vroeg wakker. De zon scheen meteen al lekker. Na het ontbijt zijn we van de camping begonnen met een wandeling en de omgeving is hier erg mooi. Het werd al snel benauwd en sommige stukken liepen door hoog gras, brandnetels en distels best zwaar, we hadden gelukkig wel een lange broek aan anders hadden we wel erg veel krassen en prikkels opgelopen. Onderweg kwamen we bijenkasten, kikkertjes, padjes en hertjes tegen. Ook stonden er hele hoge mooie berenklauwen, gelukkig langs het pad en niet eroverheen. Het laatste stuk liepen we door een speelbos met een piraten en heksenroute. Ondanks dat het zaterdag was was er geen kind te zien. Wat goed uit kwam want er liep daar nog een mini-multi en deze hebben we dan ook nog gedaan. We hebben de hele wandeling alleen een paar fietsers gezien. In totaal hebben we een rondje van ruim 11 kilometer gelopen en dat was voor zo'n eerste dag met zulk weer en zulke omstandigheden wel voldoende. We zaten dan ook met een voldaan gevoel van de zon te genieten 's middags en 's avonds.

Zondag 29 juni

Deze dag begon niet zo goed. Erik had een mail van zijn vader dat tante Ries was overleden en hoewel dit niet onverwacht was is het geen leuk bericht. Nog even bedacht of we wel of niet naar de uitvaart gingen maar omdat deze om half 10 is op onze geplande wisseldag werd dit wel erg lastig. Met het ontbijt zaten we eerst lekker in de zon maar voor de eitjes klaar waren kwam er een flinke bui over. Dus zijn we maar even naar binnen gevlucht. Voor vandaag een wandeling op de Veluwe gepland. Eerst een mooie route om bij het beginpunt te komen het begon wel net te regenen toen we in de jeep stapte. Gelukkig was de bui maar kort en werden we zelf nauwelijks nat. Wel viel de oliedruk even weg maar dit was na wat toevoegen van olie snel weer verholpen. Toen een rondje met 12 caches, we hebben er eentje niet kunnen vinden maar het was een mooie relaxte wandeling door een mooi bos. Het was vandaag wel wat drukker met andere wandelaars. Onderweg hoorde we het nog onweren maar we hebben geen regen gevoeld. Op de terugweg eerst in Nijkerk gekeken of hier op zondag een supermarkt open was. Dit was niet het geval en dus zijn we doorgereden naar Zeewolde. De rest van de middag en avond heerlijk in de zon gezeten.

Libelle

Maandag 30 juni

De camping is nu bijna leeg. Het was al niet echt druk maar alle weekend gasten zijn gisteren vertrokken. We staan alleen op een veld van 7 plekjes. Het is wel lekker druk met vogels. Lijsters, merels, meesjes, vinkjes en een vlaamse gaai. 's Ochtends worden we dan ook gewekt door een luid gekwetter. Een van de vogels doet een alarm na dit is erg grappig. Vanochtend werden we jammer genoeg wakker met spetters op de tent. Dus besloten we maar met onze regenjassen aan op pad te gaan. Een struintocht door De Stille Kern stond voor vandaag op het programma. De eerste wandeling hielden we het helemaal droog en werden we ook niet zo nat van het hoge gras en de distels en brandnetels. Het was een cacherondje waarbij je steeds moest peilen naar een volgend punt. Maar je route bepalen zonder paden is best lastig. Gelukkig hadden de paarden die in dit gebied grazen, we hebben ze niet gezien, wel kleine paadjes achtergelaten door de begroeiing die je dan kan volgen. Het gebied is wel erg mooi en ruig en het was er vandaag heerlijk rustig. Na de eerste wandeling besloten we ook nog de kindermulti te gaan doen. Deze werd door de weersomstandigheden opeens een stuk uitdagender. Bij een uitkijkpunt barste er een bui los met onweer, regen en hagel. En dan vragen beantwoorden en getallen noteren en ook nog lezen wat je ermee moet bleek even lastig. Eerst maar van het hoogste punt af met het onweer en wat beschut gaan staan. De tocht was verder erg leuk met verschillende puzzeltjes en mooi gemaakte tussenpunten. Gelukkig regende het niet zo lang zo hard maar zonder regenbroek was ik wel doorweekt. Bij de tent dan ook een lekkere warme douche genomen. En nog even in de zon gezeten. We hoorde aan de etensbel van de camping verderop dat we niet vroeg met eten waren vandaag. Maar dat is het heerlijke van vakantie dat je geen besef van tijd heb.

Hoge brandnetels

Dinsdag 1 juli

De ochtend begon weer met wat regen maar tegen de tijd dat we op pad gingen was het weer droog. Vandaag kwamen twee vrouwen van Staatsbosbeheer langs of alles naar ons zin was en of we ons hadden ingeschreven. We gaan alweer bijna weg dachten wij nog. Ze hadden ook nog wat tips over de omgeving maar wat we wilde zien was al gelukt. En dus gingen we via een heel mooie route, zelfs een stuk via zandpaden, naar de Veluwe voor een wandeling. Aangezien de hoge schoenen nog niet droog zijn na de regen van gisteren hebben we een tocht uitgezocht die ook op lage goed te doen is. Door bos en langs en over een mooi heideveld. Bij de eerste cache aangekomen hoorde we uit de boom waar hij onder verstopt lag kleine vogeltjes. We konden ze niet zien maar zagen wel een gat in de boom waar het geluid uit leek te komen. Vanaf het eindpunt van de eerste cache begon nog een andere kleine multi deze hebben we ook nog gelopen en we vonden ook nog een traditional. Ook weer via een mooie route met de jeep teruggereden. Vandaag waren de winkels in Nijkerk wel open en hebben we daar inkopen gedaan. Bij de camping aangekomen blijken we vandaag weer buren te hebben.

Erik in bos

Woensdag 2 juli

Vandaag is de dag van de wissel, maar aangezien de volgende camping niet zo ver is hebben we geen haast. Tijdens het ontbijt wordt het op het veld opeens erg onrustig als er twee best grote roofvogels in een boom komen zitten. De andere vogels zijn hier niet van gedient en ze jagen ze het veld af. Zelf de musjes en meesjes gaan achter ze aan. Wat is kamperen in de natuur toch heerlijk. Deze camping komt op ons lijstje met nog eens doen misschien een keer in het najaar dan ziet alles er weer heel anders uit. Ondanks dat we het vanochtend heerlijk rustig aan deden waren we al voor elven op pad naar onze nieuwe locatie Vorden. Het eerste stuk hadden we al eerder deze week gereden en hadden we geen navigatie nodig. Dit was maar goed ook want onze telefoons hadden kuren en met de gps is het wel lastiger navigeren. Vanwege wat wegopbrekingen bij Zutphen was het nog even zoeken maar in net minder dan honderd kilometer en rond enen waren we op de camping in Vorden. Het trekkersveld waar we onze tent mogen opzetten is nog helemaal leeg en dus hebben weer een veld voor ons zelf voorlopig. Je kan er alleen niet met de auto komen en dus worden de spullen met een kruiwagen naar het veld gereden. De zon schijnt dus dit is geen probleem. Om twee uur hebben we alles weer staan en kunnen we in korte broek en t-shirt naar Vorden voor de boodschappen. We kijken uit op een grasveld dat vandaag wordt gemaaid en we zien weer verschillende roofvogels die achter de trekker aanvliegen zoals meeuwen dat soms achter een vissersboot doen. Achter onze tent ligt een vijver en we hoorde steeds al kikkers plonsen als we langs liepen. Op een gegeven moment hoorde we ook een grote plons en een boel gegiebel. Een van de kleinkinderen van de tijdelijke beheerde was in de vijver "gevallen". Later waren er twee kinderen in aan het zwemmen. Koelde ze lekker van af.

Donderdag 3 juli

De dag begon meteen al zonnig en dus gaan we voor de verandering toch met korte broek cachen vandaag. De wandeling begint nog geen kilometer van de camping en dus lopen we daar heen. Gelukkig lieten onze telefoons ons deze keer niet in de steek want het was een cache waar je steeds een qr code moest scannen voor het volgend coordinaat. Uiteindelijk bleek dat je de Veldwijkroute van de anwb liep en dat was ons gelukkig duidelijk toen er een tussenpunt niet meer aanwezig was. Je zag nog wel waar de sticker had gezeten. Het was een mooie route door het bos en zo konden we meteen de omgeving even verkennen. Na de wandeling van zo'n 12 kilometer hebben we nog een rondje door Vorden gelopen om wat inkopen te doen. Toen de bbq net aan stond kwam iemand het gras van ons veldje maaien, het op het veld gemaaide gras werd op hopen gelegd en dat zal vandaag of morgen wel tot balen worden gemaakt. 's Avonds kregen we ook nog een buurman, een man alleen op de fiets.

Vijver

Vrijdag 4 juli

Onze jubileumdag, 20 jaar verliefd. Voor wij aan ons ontbijt beginnen is onze buurman alweer gepakt en gaat hij op weg. Aangezien ze vandaag een warme dag verwachten kan ik me dat goed voorstellen. En inderdaad na ons eerste bakkie komen ze het gras opzuigen, de sprietjes vliegen door de lucht gelukkig zijn we niet allergies maar toch moet ik niezen. Het bleek inderdaad al snel warm te wordenal bij het ontbijt zaten we te zweten. Dus maar een extra bakkie voor we een rondje gaan touren voor wandelen is het voor ons echt te warm. Onderweg nog een aantal caches gevonden. Bij de eerste in een park rond een stervormige vijver zagen we twee eekhoorntjes ruzieen. Ze waren zo druk met elkaar dat ze ons pas erg laat in de gaten hadden. In totaal hebben we een rondje van zo'n 70 kilometer gereden. Bij de camping aangekomen bleek het ook in de schaduw nog erg warm en benauwd. Gelukkig zit er in Vorden een openluchtzwembad en dus zijn we daar even heen gegaan om af te koelen. Dat lukte goed we waren alleen niet de enige die dit verzonnen hadden en dus was het wel erg druk in het zwembad. We hebben 's avonds wel wat spetters gehad maar hebben de hele avond in korte kleren buiten gezeten. En om lekker te slapen was het eigenlijk nog te warm.

Gras op pad

Zaterdag 5 juli

Na een niet al te beste nacht waren we al vroeg wakker. Niet zo vroeg als onze fietsbuurman die al zijn spullen aan het pakken was toen wij aan het ontbijten waren. Gelukkig is het nu een stuk minder warm er staat een flinke wind. Tijdens het ontbijt krijgen we bezoek van een muisje die hadden we al wel eerder gehoord maar nog niet gezien. Zo in de ban van het muisje mislukte zelfs een twee ster sudocu. Erik kreeg ook nog een vlinder op zijn voet die zelfs bleef zitten als hij ging lopen. Vandaag weer een wandeling gepland, een multi met bijzondere opdrachten. Je had verschillende atributen nodig waarvan de meeste wel standaard in onze cache uitrusting zitten. Een uitdagende tocht en niet met een vondst aan het eind. Ja ook dat gebeurt soms maar dat maakt de wandeling en de opdrachten niet minder leuk. We hadden wel wat regen onderweg en geen regenjasjes bij ons maar onze telefoons hadden ons wel al voor de wandeling gewaarschuwd dus was het onze eigen schuld. Na een warme douche zitten we nu weer lekker in de zon.

Vlinder op voet

Zondag 6 juli

De dag begint alweer benauwd hoewel het niet vol zonnig is. Vandaag een rondje cachen met het thema stratego. Alle figuren moeten worden gevonden om de vlag te vinden. De wandeling begint heel mooi over een breed zandpad en Erik moet voor een andere cache voor de verandering weer eens een boom in klimmen. De volgorde lijkt niet direct duidelijk en op een gegeven moment zien we dat een drietal caches op 10 kilometer afstand liggen. Eerst maar degene in de buurt, jammer genoeg werden de paden al snel verhard en werd het ook steeds warmer in de zon. Nog wel een mooi stuk langs een kanaal gelopen. Uiteindelijk hadden we al 14 caches gevonden en 14 kilometer gewandeld. De andere drie hebben we via hele leuke jeep paadjes met de auto gedaan. We hebben uiteindelijk 18 caches gevonden ook de vlag. We koelen op de terugweg al lekker af in de jeep. Voor de eerste keer deze vakantie staat er geen bbq gepland, dit komt goed uit want er breekt rond zeven uur een flinke onweersbui los. Dat zag je de hele dag al aankomen.

Maandag 7 juli

Gelukkig is het vandaag weer droog en is de voorspelling dat het ook zo blijft. Wel zo lekker als je de spullen moet pakken en een stuk met de jeep moet rijden. Alles zo goed als droog in kunnen pakken, wel veel naaktslakken van de tent moeten verwijderen. Eerst nog even gekeken langs welke plaatsjes de gekozen route ons voerde voor het geval de navigatie weer uit viel. Dit gebeurde niet en op het laatste stukje na, waar we steeds een doodlopende weg in werden gestuurd, was het een hele mooie route een deel door Duitsland. In totaal 135 kilometer gereden naar de nieuwe camping, daar was het wel erg warm om een tent te bouwen. We hebben wel een heel mooi plekje uitkijkend op een open veld. Eerst maar even inkopen doen voor een bbq. Als we een buurman naar het veld zien staren kijken we zelf ook en zien we hertjes, drie waarvan een kleiner dan de andere twee. Later zien we ook nog een haas. Er komen ook verschillende luchtballonnen over vliegen en als het begint te schemeren zien we ook meerdere vleermuisjes over het veld gaan.

Duin

Dinsdag 8 juli

Zoals al voorspeld is het weer compleet omgeslagen het regend en het ziet er naar uit dat het dat de hele dag zal doen. We waren vergeten de tarp laag te zetten waardoor er een enorme zak met water in stond. Toen we deze probeerde te legen scheurde de tarp jammer genoeg. En dus zitten we binnen aan ons ontbijt en gaan we straks vast in regenpak en met hoge schoenen richting de duinen. Volledig ingepakt gaan we op weg het is gelukkig maar een klein stukje rijden naar het begin van de wandeling want het rijd niet zo ontspannen in de regen. We gaan vandaag struinen door de duinen door de regen is het lezen van de vragen en het berekenen van de waypoints lastig. Hierdoor wordt een wandeling die 6,5 kilomter zou moeten zijn een wandeling van ruim 11. Maar dat geeft verder niets het is een prachtige omgeving en we zijn alleen aan het eind andere mensen tegengekomen. Op het duin was het helemaal uitgestorven waardoor het nog groter lijkt. We zeiden van de week nog wanneer regend het nou de hele dag? Nou vandaag! Niet de hele dag even hard maar het blijft wel spetteren. Met een ander zeiltje een nieuw afdakje gebouwd zodat de tent open kan zonder dat het inregend. Kunnen we beter van het uitzicht genieten en met koken is het ook prettiger. Na het eten werd het dan eindelijk droog en hebben we nog een rondje gewandeld vanaf de camping langs het veld waar we op uit kijken. We hebben verschillende hertjes gezien en ook weer een haas ook zagen we een grote roofvogel, maar het mooiste vond ik toch wel dat we een vosje het pad zagen oversteken waarop wij liepen. Bij terugkomst bij de tent hebben we onze strokaars aangestoken, een lui vuurtje waar je heerlijk naar kan staren.

Natte sandra

Woensdag 9 juli

Ook vandaag begon weer met regen. Dus hebben we ons na het ontbijt maar weer volledig ingepakt voor nieuwe wandelingen in de duinen. De eerste wandeling was door een grassig heidelandschap waar we om de plassen heen zig zagde. Zag er heel anders uit dan het gebied waar we gisteren liepen maar het ligt toch heel dicht bij elkaar. Het cachen blijft lastig met de regen, het lezen van de vragen, het juist beantwoorden en het opschrijven van de antwoorden in een nat opschrijfboekje en dan nog het uitrekenen van het coordinaat en deze invoeren in de gps. Maar de cache werd gevonden. Na deze eerste wandeling kwamen we weer bij de rustende jager waar ook de jeep geparkeerd stond. We besloten daar eerst lekker te lunchen voor we aan de tweede wandeling begonnen. Na een heerlijk broodje bal en kroket en een warm bakkie gingen we weer op pad. Zand, zand en nog eens zand was de titel van de wandeling. Wij vonden water, water en nog eens water een toepasselijker titel gezien de plassen en de regen. Maar je liep wel weer hele stukken over het duin waar het met dit weer weer heerlijk rustig was. Tegen de avond werd het wel droog maar het was nog wel erg mistig. Tijdens het eten kregen we bezoek van een tentmus. Na het eten kwam hij zelfs de pan leeg eten een erg grappig gezicht.

Mus in de pot

Donderdag 10 juli

Het is eindelijk weer droog nog wel heel mistig maar ook al behoorlijk warm 21 graden om 8 uur 's ochtends. Er wordt dan ook een warme dag voorspeld, dat zal best als de zon straks ook nog doorkomt. Het werd inderdaad al snel benauwd. En ondanks dat het zeiltje als nood tarp goed volstaat gaan we toch op zoek naar een nieuwe. Mega camping winkel De Wit zit zo'n 20 kilometer verderop in Schijndel. Daar rijden we via een leuke route ook met zandpaden naar toe. We kopen daar een echte luifel, het wordt steeds luxer. Hierna gaan we in Schijndel een stukje wandelen door een mooi maar wel erg warm bos. Gelukkig is de wandeling niet te lang maar dat wil niet zeggen dat we niet totaal worden opgegeten door muggen en steekvliegen. Cachen in korte broek heeft zo'n zijn nadelen! Bij de tent eerst wat gedronken en een koude douche genomen om af te koelen voor we de nieuwe luifel op gaan zetten. Bij de bbq hebben we al profijt van de nieuwe luifel want er valt weer een buitje. Met alleen de hor dicht koelt het gelukkig genoeg af in de tent om te kunnen slapen.

Nieuwe luifel

Vrijdag 11 juli

Gelukkig is het vandaag een stuk minder benauwd als gisteren. Eerst hangt er nog een soort mist/miezer maar het wordt al snel droog. Daarom durven we vandaag wel weer een cache in de duinen aan. Hoeveel we precies gelopen hebben weten we niet maar het was een pittige tocht bijna geheel door het zand. En hoewel het bij de parkeerplaats een stuk drukker was was het even hiervandaan weer heerlijk rustig. Je had wel wat meer last van steekvliegen maar dit keer liepen we wel op onze net weer droge hoge schoenen en een lange broek. Het duin ziet er toch heel anders uit zo zonder regen en je kijkt ook wat makkelijker en meer om je heen. 's Avonds na de bbq met een prachtige zonsondergang, weer heerlijk naar de vleermuizen gestaard vind ik echt iets voor vakantie.

Mooie zon

Zaterdag 12 juli

Vandaag begon weer vochtig een niet echt warm. Omdat we de omgeving hier al veel hebben verkend besluiten we bij Moergestel een wandeling te doen. Eerst met de jeep erheen en toen op pad. Mooi door landerijen en over dijken heel wat anders weer dan gisteren. Dan kom je ook andere dieren tegen eerst zagen we al konijnen en een fazant vlak bij het parkeerterrein zagen we twee ooievaars op de schoorsteen van een huis. Na deze tocht ook nog een stuk gewandeld door een bos met verschillende vennetjes. In totaal zo'n 11 kilometer gewandeld. Jammer dat de vakantie er alweer bijna op zit. Vanavond sluiten we af met een bbq en dan morgen een hopelijk een mooie route naar huis.

Hele hoge bank

Zondag 13 juli

Vandaag waren we al vroeg op en na een rustig ontbijt begonnen we met het inpakken. Dit verliep ook allemaal voorspoedig en dus reden we al om 11 uur de camping af. Een route met pontjes vandaag die hadden we de hele vakantie nog niet gehad en dat hoort er toch wel een beetje bij als je met de jeep bent. Hoewel het nog spetterde bij het ontbijt was het bij het wegrijden heerlijk weer, niet vol zonnig maar wel droog. Onderweg hebben we een paar kleine spettertjes gehad maar die zagen we alleen op de ruiten en voelde we alleen als we voor een verkeerslicht stil stonden. Een hele mooie route via veel water gereden en rond half drie waren we weer thuis. Daar alles uitgeladen en sommige dingen te drogen gelegd, de eerste was in de machine en de vaatwasser ingeruimd. En 's Avonds voor de verandering maar weer eens de bbq aangestoken. We hebben een heerlijke vakantie gehad in drie heel verschillende gebieden in Nederland.