Nu 6 juli 2018

Onze reis gaat dit jaar naar Schotland, eerst met de boot van Ijmuiden naar New Castle. Het is al weken mooi weer en hoewel er veel wind staat is het in de zon aan dek heerlijk. Na vertrek een tijdje gekeken naar de haven, andere boten en windmolenparken. Ook nog even in de nachtclub geweest, leuk te zien hoe vooral de Engelsen enthousiast kunnen worden van een potje bingo. Ook bij aankomst schijnt de zon en staan we weer lekker aan dek te genieten van het uitzicht. Vanaf New Castle is het zo'n 5 uur rijden naar de eerste camping, gelukkig hadden we deze gereserveerd want met dit mooie weer is de camping vol dit weekend.  Toch een mooi plekje gevonden met als achtergrond hellingen met sneeuw. Na het opzetten van de tent even een klein rondje gelopen en even gevoeld of het meertje koud was, dat viel erg mee dus we gaan van de week vast wel een keertje zwemmen. Het werd 's-nachts niet helemaal donker en het is hier heerlijk stil met uitzondering van een paar snurkende buren.

7 juli 2018

Bij het ontbijt zitten we al met korte broek voor de tent. Niet echt wat je verwacht in Schotland maar we klagen niet. Vandaag een wandeling met meerdere caches langs een spoorlijn dus niet al te pittig. Wel erg mooi we kwamen behalve veel caches ook veel mierenhopen tegen en ook nog een eekhoorntje. Over deze spoorlijn gaan ook wel eens stoomtreinen maar vandaag hebben we alleen diesels gezien. In totaal zo'n 11 kilometer gewandeld en ruim 20 caches gevonden, ook onze 2.500e al zagen we dat pas na het schrijven van de logjes. Terug bij de tent besluiten we even lekker te gaan afkoelen bij het meertje. We zijn niet de enige het is er erg druk, hoewel het in het water wel mee valt. Het water is als je eenmaal door bent erg lekker. Het is wel bijzonder om zo'n uitzicht te hebben tijdens het zwemmen. Door de wind wordt het ondanks de zon niet te warm. We verbazen ons weer ons over de gewoonte van Engelsen om hun auto zonder duidelijke reden te starten en dan aan te laten staan zonder weg te rijden. De dag afgesloten met een heerlijke bbq.

8 juli 2018

Vandaag is het wat bewolkt dan zien de hellingen er heel wat drijgender uit. Door de wind is het wat fris dus vandaag niet in korte broek aan het ontbijt. Vandaag gaan we een rondje wandelen vlakbij een ander meer in de buurt. Deze wandeling hebben we uit een boekje dat Erik in 1990 gekocht heeft toen hij met Ger en Liesbeth in Schotland was. Eerst via een prachtig smal zigzag weggetje naar het parkeerterrein gereden. Hoewel het niet zo zonnig is is het zeker niet koud, het is zelfs benauwd. Eerst volgen we een rivier waar nu weinig water door stroomt, ook hier is het al lange tijd droog je wordt dan ook overal gewaarschuwd voor brand gevaar. Vandaag kwamen we op de route veel vlinders tegen en ook veel bosbessen maar we hadden geen bakje bij ons om ze in te doen. De route is erg mooi en afwisselend van bos naar hei en dan weer vol tussen de varens, en de paadjes zijn lekker smal maar goed begaanbaar. Het is op de camping nu een stuk rustiger nu de weekend gasten weer naar huis zijn.Bij Schots weer gebarbequed met regen onder de luifel.

9 juli 2018

Door de regen van gisteravond zijn ook de midgets ontwaakt jammer genoeg, gelukkig helpt de spray. Het is wel weer droog maar wel wat afgekoeld dus gaan we met jasjes aan op pad. Vandaag een rondje vanaf de camping, eerst naar een kleiner meertje via een prachtig bergpaadje, vervolgens een rondje om het meer bij de camping. Beide rondjes waren bewegwijzerd met gekleurde paaltjes dus dat liep extra relaxed. De meeste stukken was het lekker rustig en we hadden aan een bakje gedacht en dus hebben we bosbessen geplukt. Gisteren voor twee dagen inkopen gedaan dus vandaag hebben we de auto niet nodig. Ondertussen is de zon weer doorgebroken en zijn de midgets weer verdwenen.

10 juli 2018

Een dagje geen wandelen vandaag, maar naar een Wildlife park in de buurt. Aangekomen rijden we eerst een stuk door een soort savanne met verschillende herten, bizons en paarden en zo. Daarna parkeren we de auto en lopen we verder door het park, het is erg ruim opgezet en de dieren hebben dan ook alle ruimte. Ondanks dat het niet echt mooi weer is is het toch best druk, zeker als er ergens gevoerd wordt zoals  bij de makaken het geval is, die hebben jongen van verschillende leeftijden en dat ziet er schattig uit. De wilde katten worden ook net gevoerd als we langs lopen en een van de kittens is lekker actief.  Niet alle dieren zijn zo actief, de wolven liggen te pitten, maar de tijger laat zich prachtig zien doordat hij een rondje door zijn verblijf loopt waar je een heel stuk langs kan lopen. Aangezien we hier WiFi hebben hebben we ook het eerste stuk van ons verslag online gezet. 's-Avonds na een heerlijke lamsstoofschotel nog de gele route rond de camping gewandeld, hier hadden we al stukjes van gelopen tijdens andere wandelingen, zo kwam Erik tijdens deze "rust" dag toch nog aan zijn stappendoel.

11 juli 2018

Het Schotse weer houd aan, miezer of laaghangende wolken, maar het is gelukkig niet koud. Weer via een prachtig klein weggetje met hele mooie uitzichten naar het beginpunt van onze wandeling. Gelukkig viel het onderweg mee met de nattigheid want Erik Was zijn jas vergeten. Vandaag de wereld beroemde grouses gezien, nee niet de wisky maar de vogel, en dan ook meteen heel veel. Er waren op de route dan ook een paar kwekerijen, we hebben ook heel veel konijntjes gespot. De route was niet helemaal meer duidelijk, raar dat er na 28 jaar zoveel is veranderd :) Daardoor werd de route wat langer en lastiger. Eerst door een veld en over een hekje naar een weg, toen een heel smal paadje langs een stroompje met veel boompjes die erg nat waren en later nog een heel stuk dwars over de heide. Daar krijgen we wandelconditie van maar dan ben je wel blij als je weer op de weg loopt. Terug bij de camping snel lekker douchen want door natte schoenen wordt je erg koud. Nou maar hopen dat ze morgen weer droog genoeg zijn voor de volgende wandeling.

12 juli 2018

Vandaag een helling die zichtbaar is vanaf de camping bedwongen. Achter het bezoekerscentrum gaat het direct steil omhoog, we moeten even bewust ons tempo aanpassen anders gaan we dit niet volhouden. Het is wel zonnig maar niet heel warm, we hebben wel jasjes bij ons want boven kan het heel anders zijn. We kunnen de camping en het meer zien tot we een wolk in lopen dan zien we niet veel meer. Het koelt dan ook behoorlijk af en op de top vang je ook meer wind. De afdaling valt niets tegen het pad is overal goed begaanbaar en zichtbaar. Als we de wolk weer uitlopen zien we een aantal meertjes aan de andere kant van de helling waaronder het groene meer waar we van de week ook al waren. Beneden aangekomen worden we meerdere malen gefeliciteerd door Amerikanen voor onze prestatie. Na het meertje gaan we via een mooi smal bospaadje die we eerder deze week naar beneden liepen nu omhoog. We kwamen een trailrunner tegen die volle vaart naar beneden kwam, dit zie ik Erik nog niet na doen. Terug bij de camping hebben we net geen 10 kilometer maar wel bijna 600 hoogtemeters gelopen.

13 juli 2018

Deze laatste dag hier nog een rondje gewandeld vanaf de camping, geprobeerd weer een heel nieuwe route te lopen dit is grotendeels gelukt. Het is vandaag een stuk zonniger als gisteren en we zien de top waar we gisteren liepen nu duidelijk,  toch zijn we blij dat we daar gisteren liepen want het is ook meteen een stuk warmer. Aan onze spieren is wel te voelen dat die gisteren hard zijn gebruikt. In het bos is het heerlijk rustig zeker in vergelijking met de camping die nog steeds best vol staat, vandaag is duidelijk weer een wissel dag want veel mensen pakken weer in. Wij gaan morgen naar een nieuwe camping, dus weer voor twee dagen boodschappen gedaan zodat dat daar niet hoeft.

14 juli 2018
Vandaag verhuizen we naar de volgende camping, de tent helemaal droog in kunnen pakken. De uitzichten zijn weer prachtig onderweg en het is nog geen drie uur rijden en dus zijn we net na de middag al in Cobleland. Ook hier is het vanwege het mooie weer en omdat het weekend is best druk, maar we hebben een mooi plekje aan de rivier. Het plaatsje is heel dichtbij en dus besluiten we toch nog even boodschappen te doen na het opzetten van de tent. Kunnen we met dit zomerse weer lekker barbecuen vanavond. Aangezien we hier wel bereik hebben werken we het verslag bij, met foto's dit keer. Nog even een verken rondje gelopen ook hier loop je van de camping zo het bos in. Verderop in de rivier wordt er gezwommen het ziet ons er lang niet zo aantrekkelijk uit als het meertje van afgelopen week. 's-Avonds nog vleermuizen gekeken, met behulp van de vleermuis detector, ik krijg hier altijd een ultiem vakantie gevoel van.

15 juli 2018

Vandaag voor het eerst met regenpakken aan op weg, de kleine padjes die we tegen kwamen konden dit weer wel waarderen, ook een plas vol met kikkervisjes gezien en een jong vogeltje die nog niet kon vliegen hij probeerde het wel. Ondanks de regen is het een mooie wandeling, oké de top van een tegenover liggende helling zien we niet maar het meer waar we een stuk langs lopen ziet er mooi uit. Toen we met uitzicht op het meer op een bankje een broodje aten hoorde we doedelzakken van de overkant, kan het nog Schotser? Het weer in ieder geval niet, het blijft de gehele wandeling nat. In de Schotse Hooglanden ben je als hardloper al snel een trailrunner vandaag kwamen we er ook weer vier tegen die er flink de pas in hadden. Er was ook een groep jongeren die survival training kregen of zoiets, ze hadden shelters gebouwd van tarpen en zaten bij kampvuurtjes. Ongemerkt toch ook weer heel wat hoogtemeters gemaakt, we beginnen er al wat aan te wennen. Terug bij de camping snel een lekkere warme douche daar knap je wel van op.

16 juli 2018

Nu het weer droog is lekker voor de tent uitgebreid ontbijten en genieten van de natuur om ons heen op de camping. Eendjes in de rivier, vinkjes in de bomen en een merel paar die een kraai weg jaagd. Tijdens een wandeling met heel veel caches komen we rijpe frambozen tegen tijdens het plukken komen er twee hitsige reeën achter elkaar gerend voorbij, dit hadden we nog nooit eerder gezien en hoewel ze ons wel zagen maakte we duidelijk geen indruk. Vandaag net als gisteren veel brede en goed begaanbare paden wel met prachtige uitzichten en heel veel mooie bloemen.  De meeste caches waren niet moeilijk te vinden maar de terugweg zonder caches ging toch een stuk vlotter. Erik is nu nog even een trail rondje aan het doen door het bos bij de camping. Vlogen vanmiddag de zwaluws over het riviertje zijn het 's-avonds de vleermuizen.

17 juli 2018

Weer een wat uitdagendere wandeling vandaag vanaf het bezoekerscentrum, een combinatie van drie paaltjes routes. De afstand was niet zoveel meer maar de paadjes waren een stuk kleiner en steiler daardoor ook een stukje mooier. We beginnen gelukkig al wat te wennen aan het lopen van hellingen op een heel steil stuk even gestopt om bosbessen te plukken, die zijn ten opzichte van vorige week veel groter en zoeter. Eerst nog van plan om bij het bezoekerscentrum te kijken en misschien wat te eten maar die was gesloten dan maar een fish and chips in het dorp. Ook bij het Schotse Wolcentrum geweest en daar uitleg gekregen over verschillende schapenrassen, die ze daar dan ook hadden, verder was het vooral een souvenirwinkel. 's-Avonds boven de rivier de meeste vleermuizen ooit bij elkaar gezien.

18 juli 2018

Op deze rustdag eerst uitgeslapen en toen uitgebreid Schots ontbeten met drie verschillende worsten, varkens-, rund- en bloedworst. Vervolgens naar een roofvogelpark op zo'n half uurtje rijden van de camping. Ze hadden hier heel veel uilen en andere roofvogels maar omdat ze geen showtjes gaven was je vrij snel uitgekeken. Toen voor de boodschappen naar een Superstore daar hebben ze echt van alles, in ieder geval twee pinten gekocht want die waren we vergeten mee te nemen van huis. Ook hadden ze hier briquettes, die waren bij de Coop al een paar dagen uitverkocht, dan kunnen we weer lekker barbecuen het is er weer weer voor. En nu lekker relaxed voor de tent in de zon en dan morgen weer lekker aan de wandel.

19 juli 2018

Op deze prachtige zonnige dag vanaf de camping aan de wandel nog geen route bepaald maar gewoon mooie paadjes zoeken. Nou dat lukt, eerst de helling op maar daarna een stuk op een hoogte. Onderweg komen we veel libelles tegen ook hele grote, zelfs als kunst, daar zijn ze hier wel van kunst in de natuur bij de meren. Eerder deze week zagen we ook een libelle al vliegend eieren leggen dat hadden we nooit eerder gezien. Pas na 7 kilometer wandelen komen we andere mensen tegen, rond het meertje is het wel wat drukker maar de rest van de wandeling is het weer lekker rustig . Hoewel we er niet voor gingen hebben we vandaag toch nog 15 caches gevonden. Toen we boodschappen gingen doen was er bij het wolcentrum net een hondenshow bezig, een schaapshond leide een paar eenden over een parcourtje, leuk om te zien.

20 juli 2018

Vanacht heeft het flink geregend en ook vanochtend is het nog niet droog, dus de regenpakken maar weer mee voor de wandeling. De regenbroek is eerst niet nodig tot we een smal pad vol varens en dennen in gaan, op de top vinden we een cache maar zien niet de beschreven uitzichten. Met een luchtvochtigheid van tegen de 100 procent is het zweten zeker met je regenpak aan, de broek doen we dan ook weer uit als we weer op een breder pad lopen. De tweede geplande cache ligt bij een waterval door de omschrijving denken we een klein paadje in te moeten vlakbij de brug maar deze loopt al snel dood. Terug naar de weg dan maar en deze nog even volgen, daar vinden we een paadje die wel naar de waterval loopt. Ondanks de droogte waardoor er minder water valt blijft het een indrukwekkend gezicht. De rest van de wandeling blijft het droog en kan het hele regenpak uit.

21 juli 2018

Op naar de laatste camping van deze vakantie, we hebben weer geluk met het inpakken het is droog de tent niet helemaal maar dat is niet zo erg. Eerst rijden we door Glasgow en dan een stuk snelweg maar de laatste 60 kilometer gaan we helemaal binnendoor zelf via smalle, bochtige B wegen. Dan zie je wel wat van de omgeving maar het rijd wel vermoeiend zeker zo links met soms bijna geen zicht in de bochten. Ook bij het opzetten van de tent houden we het droog, pas als alles staat begint het te miezeren en komen de midgets tevoorschijn. We hebben een niet zo heel vlak plekje aan de vijver vol met eenden, twee gezinnen, een moeder met zo'n 8 jongen en een moeder met een nog wat kleiner jong. Het is vooral een mooi gezicht als het grote gezin achter moeder aan over de camping loopt. We krijgen bij aankomst weer een kaart van bosbeheer met wandelingen in de buurt, die hebben we bij de andere campings ook gehad erg handig en leuk. Vanaf deze camping loop je jammer genoeg niet zo het bos in je moet eerst een stuk via de weg voordat je het bos in kan.

22 juli 2018

Vanochtend werden we gewekt door de eenden waar het op de vorige camping vaak een kraai was die zorgde dat je wakker werd. Thuis al een rondje caches rond een meer vlakbij de camping gezien, deze besluiten we vandaag te gaan lopen. Aangezien we per ongeluk de laatste cache van het rondje eerst vinden besluiten we hem tegengesteld te lopen. Achteraf blijkt dit wel een goede keuze want nu lopen we in het begin langs een asfaltwegentje in plaats van aan het eind. Onderweg zien we de mooie paarse bloemen die we net als de distels overal tegengekomen ze zijn nog mooier met de dauwdruppels er nog op. De luchtvochtigheid is weer hoog dus het is alweer snel zweten. We komen meerdere mede campinggasten tegen onderweg, wat niet gek is want het is hier prachtig wandelen. Aan het eind van de wandeling komen we bij een oud kampeerterrein welke we zeker hadden gekozen als hij nog wel in gebruik was geweest.

23 juli 2018

Vanochtend weer met korte broek voor de tent ontbeten dus zonder regenjasjes op weg. De route naar het parkeerterrein was geheel over een B weg die steeds smaller en bochtiger werd. Daar aangekomen zag het er toch wat dreigend uit dus toch maar jasjes mee. Het eerste stuk ging over een bospad waar je tegen betaling ook met de auto mag, niet dat we die veel tegen kwamen. Behalve toen Erik een foto van ons wou maken met de zelfontspanner en de camera op de weg lag, gelukkig hoorde we de auto wel aankomen. Verder komen we onderweg niemand tegen op een maandag op een niet gemarkeerde route is het heerlijk rustig. De rest van de route gaat over een mountainbike pad dit is nog mooier. Er staat erg weinig water in het meer dat een reservoir is met twee dammen, we zien in een poeltje vissen die geen kant meer op kunnen en in een bijna opgedroogde plas zien we kikkervisjes. Ook zien we weer een hele grote libelle die gewoon op het pad blijft zitten. De jassen hebben we niet nodig gehad er zijn wel wat druppels gevallen maar daar werd je niet echt nat van.

24 juli 2018

Gisterenavond voor het eerst deze vakantie met regenpak aan naar het toiletgebouw, tijdens de barbecue begon het echt even flink te regenen, zijn we erg blij met onze luifel. Behalve eendjes worden we op deze camping ook iedere ochtend begroet door een roodborstje die dan eerst aan de scheerlijn komt hangen dan op de stenen voor de tent komt zitten om vervolgens bijna in de tent te komen kijken. Vandaag weer een wandeling in de buurt, ook even langs het bezoekerscentrum, dat stelt niet al te veel voor maar we kopen er wel een pin voor de rugzak. Deze vakantie hebben we er al vier verzameld, een vliegtuig uit een cache, een distel van de VVV, een Schots schaap van het wolcentrum en nu een sperwer van de vogelbescherming, leuke aandenkens. Door de bui van gisteravond is het wel weer wat benauwder zeker omdat we in de luwte lopen in een dal tussen de varens langs een rivier. Er moet nog heel wat regen vallen wil de waterstand weer wat op peil komen, zelfs aan de vijver bij de camping kan je dit duidelijk zien.

25 juli 2018

Wat zijn wij blij dat we dit jaar voor Schotland gekozen hebben, niet alleen omdat het hier erg mooi is maar zeker ook vanwege het weer. Vergeleken met de weerberichten van de rest van Groot Brittannië en Nederland is het hier goed uit te houden met zo'n 23 graden, gisteravond was het zelfs nog koud omdat het heel helder werd. We zijn naar het strand geweest, niet om te liggen dat deed verder ook niemand hoewel het er wel weer voor is, maar om even langs te wandelen. Vervolgens even getankt en lekker gelunched en toen in een Superstore inkopen gedaan ook om mee te nemen naar huis. Op weg terug naar de camping zagen we dat er een fair gaande was hadden we dat eerder geweten hadden we hier misschien wel heen gegaan. Voor de tent moeten we uitkijken niet te verbranden en als we nu zwemwater in de buurt hadden gehad hadden we een duik genomen.

26 juli 2018

Alweer een zonnige dag in Schotland deze vakantie, gelukkig ging een groot deel van onze wandeling vandaag door het bos, dit scheelt heel veel in temperatuur. Weer een aantal uitgezette routes gecombineerd, het valt op dat er behalve wandelroutes ook veel mountainbikeroutes en andere fietsroutes zijn hier. Ik had niet gedacht dat Schotland een fietsland zou zijn, maar dat is het duidelijk wel. We komen vandaag niet veel andere wandelaars tegen, alleen bij het bezoekerscentrum is het wat drukker. Er staan weer overal frambozen in en er zijn ook al enkele rijpe bramen, de distels worden druk bezocht door dagpauwogen. Er zijn hier vroeger loodmijnen geweest daar zie je weinig meer van behalve dat we een klein paadje volgen dat een kanaaltje is geweest. Dit is een heel mooi stuk van de wandeling door een bos groen van het mos. Hopelijk Is het morgen wat minder warm want dan willen we de hoogste helling hier in de buurt gaan beklimmen. Een voordeel van dit warme weer is dat de midgets er ook niet zo van houden.

27 juli 2018

Wat een voldaan gevoel krijg je van het beklimmen van de hoogste helling in dit gebied Merrick hill 843 meter hoog. Vanaf het parkeerterrein volg je eerst een stroompje omhoog dit gaat nog niet al te steil dan volgt een stuk door het dal naar een Bothy, een schuilhut voor algemeen gebruik. In het bos gaat het best steil omhoog en werken we ons al in het zweet dus gaan de vestjes uit, na de boomgrens gaat het weer een stukje wat minder steil. Al snel lopen we een wolk in, het miezerd maar het waait ook flink dus ons regenjasje aan. De druppels worden steeds groter dus ook de regenbroek maar aan, het zicht wordt ook steeds minder. Boven op de eerste heuvel komt de regen van alle kanten ook van beneden, zo hard wordt deze door de wind de helling op geblazen. Gelukkig is het een veel gelopen route en is het pad zelfs met dit weer nog zichtbaar. Op weg naar ons doel Merrick komen we twee tegenliggers tegen, we zien ze pas op het laatste moment, op uitzicht hoeven we niet te rekenen worden we gewaarschuwd terwijl we bijna omwaaien. Maar dat weerhoudt ons er niet van door te lopen naar de top waar we inderdaad maar een meter of twee zicht hebben. Op weg terug trekt het nog wel even open waardoor we wat van het uitzicht kunnen genieten, je moet alleen wel opletten want net zo snel trekt het weer helemaal dicht. Als we weer laag genoeg komen lopen we de wolk weer uit en gaat de zon weer schijnen dus lopen we weer in T-shirt terug naar de auto. Nu zitten we na bijna 14 kilometer en bijna 900 hoogtemeters na te genieten met een welverdiend biertje.

28 juli 2018

Met echt Schots weer de tent afgebroken in ons regenpak, dus niet droog kunnen inpakken. Het is erg grappig om te zien hoe verschillend mensen met de regen omgaan, sommige blijven gewoon in korte broek en T-shirt lopen terwijl andere zich volledig inpakken. We hebben het deze vakantie echt getroffen met het weer, niet te warm en weinig regen, ook over de overlast van midgets mogen we niet klagen. Omdat het geen weer was om nog een stukje te gaan wandelen zijn we al vroeg op de boot daar schijnt de zon weer en dus kunnen we lekker op het zonnedek zitten. Wanneer we wegvaren worden we nog verrast door een vliegshow, meerdere vliegtuigen die allerlei acrobatische toeren uithalen met rookstaarten in verschillende kleuren. In een van de barren nog een bierproeverij gedaan met biertjes uit Withby daar zijn we een andere vakantie eens geweest. Later op de avond heeft Erik ook nog een wisky proeverij gedaan, een mooie afsluiting van een prachtige vakantie in Schotland.